Część 2: Project Manager vs Product Owner

W poprzednim tekście, poświęconym współzależnościom pomiędzy rolami projektowymi pochodzącymi ze „starych” i „nowych” podejść do zarządzania projektami, skupiłem się na zestawieniu Project Manager-a (pl. kierownika projektu) oraz Scrum Master-a (pl. mistrza Scrum-u; uwaga: w oficjalnym przekładzie Scrum GuideTM na język polski termin ten nie jest tłumaczony). Jednocześnie, odpowiadając na podstawowe pytanie o wiodącą rolę w projekcie, podkreśliłem, że od zawsze wiodącym w projekcie powinien być klient, dla którego prowadzony jest projekt. W naszych rozważaniach istotne jest wychwycenie ról reprezentujących interes klienta.

Na poziomie zespołu wytwórczego z pewnością reprezentantem interesów klienta będzie Product Owner (pl. Właściciel Produktu). Zgodnie ze Scrum GuideTM: Właściciel Produktu jest odpowiedzialny za maksymalizację wartości produktu i pracy Zespołu Deweloperskiego. (…) Właściciel Produktu to pojedyncza osoba. (…) Właściciel Produktu może reprezentować interesy grupy osób. (…) Aby Właściciel Produktu mógł odnieść sukces, cała organizacja musi respektować jego decyzje. Decyzje te są odzwierciedlone w treści i kolejności elementów Backlogu Produktu (tj. uporządkowanej liście wszystkiego, co w danym momencie wiadomo odnośnie rozwoju produktu).

Jednocześnie należy zauważyć, że zgodnie ze Scrum GuideTM zespoły deweloperskie nie mają jednoosobowego kierownictwa. „Zespoły Deweloperskie są ustanowione i uprawnione przez organizację do samodzielnego organizowania własnej pracy i zarządzania nią. (…) Nikt nie może mówić Zespołowi Deweloperskiemu, jak przekształcić elementy Backlogu Produktu w Przyrost gotowej do potencjalnego wydania funkcjonalności. (…) Scrum nie wyróżnia nazw ról członków Zespołu Deweloperskiego, bez względu na charakter wykonywanej przez nich pracy. (…) odpowiedzialność za wykonywaną pracę ponosi cały Zespół Deweloperski.”

Może się zdarzyć, że, posiadając odpowiednie kompetencje, osoba będąca Product Owner-em stanie się również członkiem Zespołu Deweloperskiego. Z drugiej strony, przy bardziej skomplikowanych realizacjach, jeden Product Owner może reprezentować interes klienta wobec kilku zespołów wytwórczych. Schemat procesu dla większej liczby Zespołów Scrumowych, pracujących wspólnie, nosi nazwę Nexus. Zgodnie z Nexus GuideTM: Nexus pracuje na pojedynczym Backlogu Produktu. (…) Backlog Produktu ma pojedynczego Właściciela Produktu, który ma ostateczne słowo w sprawie jego zawartości.

Wróćmy do roli Project Manager-a jako „dyrygenta orkiestry”. Podobnie jak dyrygent orkiestry nie musi umieć grać na każdym instrumencie, również od PM-a nie jest oczekiwane pełnienie każdej roli w projekcie, ale powinien on posiadać wiedzę o zarządzaniu, kompetencje techniczne, zrozumienie i doświadczenie. PMBOK Guide® 6 edycja stwierdza ponadto: Kierownik projektu zapewnia zespołowi projektowemu przywództwo, planowanie i koordynację komunikacji. (…) Kierownik projektu jest odpowiedzialny za to co dostarczy zespół, czyli za wynik projektu.

Moglibyśmy pokusić się zatem o stwierdzenie dużego pokrewieństwa pomiędzy rolą Kierownika Projektu i Właściciela Produktu. Jednocześnie wielu z nas zgłosiłoby natychmiast zastrzeżenie, że przecież Project Manager pracuje dla klienta, ale nie reprezentuje jego interesu. Po raz kolejny powinniśmy zatem podkreślić, że rola PM-a może się różnić w zależności od organizacji. Mimo to, w większości sytuacji, utożsamianie roli Kierownika Projektu z rolą Właściciela Produktu byłoby nieuzasadnione. Z pomocnymi wytycznymi w zakresie ustanowienia właściwych powiązań pomiędzy nimi przyjdzie nam manual PRINCE2 Agile®.

Zapraszam do lektury kolejnego wpisu!

Autor artykułu: Maciej Krupa

Poprzednia część:

W jednym stali domu (cz. 1)

Kto dziś powinien być wiodący w projekcie, Project Manager czy Scrum Master?

Leave A Comment

Facebook
Facebook
LinkedIn
LinkedIn
Instagram