+48 721 540 540
office@pmexperts.com
  • english
  • polski (polish)
PM ExpertsPM Experts
  • Training
    • Introductory Trainings
      • Effective project management
    • PMI® Standard
      • PMP® Academy
      • Managing Projects in Organizations
      • Scope, Schedule, and Cost Management
      • Risk, Quality, and Procurement Management
      • Team, Communication, and Stakeholder Management
      • Preperation for the PMP® Exam
    • PRINCE2® Standard
      • PRINCE2® Foundation
      • PRINCE2® Practitioner
      • PRINCE2® Foundation + Practitioner
    • Agile/Expert
      • Professional Scrum Master
      • Agile PM® Foundation
      • Agile PM® Practitioner
      • Business Communication
      • MS PROJECT® in Practice
      • Project Portfolio Management
    • Schedule of all Trainings
  • Consulting
    • Evaluation of project maturity
    • Project management methodology
    • Project management software
    • Project Management Office (PMO)
    • Case studies
  • About us
    • Mission and values
    • Accreditations
    • CSR
    • Career
    • Our clients
    • Download Brochure
  • Knowledge base
  • Contact
  • Benefits for clients
  • Case studies
    • Training
      • Introductory Trainings
        • Effective project management
      • PMI® Standard
        • PMP® Academy
        • Managing Projects in Organizations
        • Scope, Schedule, and Cost Management
        • Risk, Quality, and Procurement Management
        • Team, Communication, and Stakeholder Management
        • Preperation for the PMP® Exam
      • PRINCE2® Standard
        • PRINCE2® Foundation
        • PRINCE2® Practitioner
        • PRINCE2® Foundation + Practitioner
      • Agile/Expert
        • Professional Scrum Master
        • Agile PM® Foundation
        • Agile PM® Practitioner
        • Business Communication
        • MS PROJECT® in Practice
        • Project Portfolio Management
      • Schedule of all Trainings
    • Consulting
      • Evaluation of project maturity
      • Project management methodology
      • Project management software
      • Project Management Office (PMO)
      • Case studies
    • About us
      • Mission and values
      • Accreditations
      • CSR
      • Career
      • Our clients
      • Download Brochure
    • Knowledge base
    • Contact
    • Benefits for clients
    • Case studies

    Uncategorized

    Efektywne spotkania. Część 2: stand-up meeting

    • Data 20 February 2019
    • Komentarze 0 komentarzy

    W zarządzaniu projektami komunikacja między członkami zespołu oraz znoszenie barier komunikacyjnych, mogą stanowić klucz do sukcesu. W pierwszej części cyklu artykułów na temat efektywnych spotkań zaprezentowane zostały dobre praktyki, które mogą usprawnić organizację i przebieg naszych spotkań. To podstawowe zabiegi, dzięki którym spotkania staną się bardziej efektywne, ale komunikację w zespole można jeszcze bardziej usprawnić.

    Sposobem na to jest wprowadzenie stand-up meeting – krótkich spotkań, zorganizowanych w specyficznej formule, których celem jest informowanie się nawzajem, a nie raportowanie. Czytajcie dalej, aby poznać zasady stand-up meeting i dowiedzieć się, czego potrzebujemy aby spotkanie się udało i czego nie powinniśmy robić.

    1. FORMA: sama nazwa spotkania sugeruje, że odbywa się ono na stojąco. Najlepiej w przestrzeni bez krzeseł, tak abyśmy mogli stanąć w kółku i widzieć siebie nawzajem. Ustal zasady przekazywania głosu. Elementem, wokół którego może skupić się zespół możesz uczynić tablicę Kanban, posiadającą (w najprostszej wersji) kolumny „Do zrobienia”, „W toku” oraz „Zrobione”.
    2. KIEDY I JAK DŁUGO: nie zastanawiamy się, czy stand up się dziś odbywa. To jest rutyna: on się zawsze odbywa, w momencie wygodnym dla zespołu, i trwa nie dłużej niż 15 minut. Tak, musisz mierzyć czas.
    3. BĄDŹ PRZYGOTOWANY: czas jest ograniczony, więc zastanów się, co chcesz przekazać innym członkom zespołu. Skupiaj się na ogóle informacji, nie na szczegółach.
    4. AGENDA: przygotuj standard, którego mają się trzymać uczestnicy. Pytania, na które musi odpowiedzieć każdy (uwaga: nie można nie zabrać głosu) mogą (nie muszą) wyglądać tak:
      1. Co zrobiłeś od ostatniego spotkania?
      2. Co chcesz osiągnąć do kolejnego spotkania?
      3. Jakie problemy napotkałeś podczas realizacji swoich zadań?

    Nie ma możliwości omijania pytań.

    1. TU I TERAZ: multitasking jest zły (to temat na osobny wpis). Zamiast skakać myślami pomiędzy spotkaniem, mailem, a wpisem na Facebooku, wszystkie gadżety, telefon i laptopa zostaw na własnym biurku.
    2. DUŻY TEMAT: jeżeli w toku spotkania pojawi się duży temat lub problem do omówienia, zorganizuj na jego potrzeby osobne spotkanie. Stand up ma na celu poinformowanie o istnieniu danego zagadnienia, a nie dokonanie jego szczegółowej analizy.
    3. UCZESTNICY: aktywny udział bierze zespół projektowy, ale przebiegowi spotkania może przysłuchiwać się każdy. Patrzymy na siebie nawzajem, nie skupiamy uwagi na kierowniku projektu czy Scrum Masterze. Co istotne, nie czekamy na spóźnialskich!
    4. ODPOWIEDZIALNOŚĆ: funkcja lidera spotkania nie musi być stała. Dobrym pomysłem jest, aby była przechodnia pomiędzy uczestnikami – decyduje o tym zespół. O tym, że rotacyjne pełnienie ról przynosi korzyści, pisałem w poprzednim artykule o spotkaniach.

    Często, gdy Klientom, którym doradzam lub uczestnikom prowadzonych przeze mnie szkoleń proponuję przejście na taki typ spotkań, słyszę że „to się nie uda” – bo czasu mało, bo gaduły na sali, bo to tylko powierzchowne. Po pierwszej próbie większość wątpiących zmienia zdanie i zyskuje inspirację do zmiany swoich spotkań. Z mojej perspektywy to po prostu działa i zdaje egzamin.

    Czy słyszeliście o tej formule spotkań? Wypróbujcie ją w Waszych zespołach projektowych i koniecznie dajcie znać, jak poszło i czy wprowadzicie ją na stałe do zespołowej komunikacji.

    Autor: Łukasz Lipski

    • Share:

    Poprzedni wpis

    PMBOK® Guide vs manual PRINCE2® - Zarządzanie integracją projektu cz. 5
    20 February 2019

    Następny wpis

    Tłumacząc PMBOK - jak czytać Przewodnik PMBOK®
    27 February 2019
    Facebook Comments

    Zostaw komentarz Cancel reply

    Your email address will not be published.

    Szukaj

    PM Experts
    Al. J. Ch. Szucha 11A/2
    00-580 Warsaw
    Poland, 02-670
    Tax ID: 5262842843
    KRS: 0000229917
    REGON: 140041536
    Share capital: 200 000zł

    Training:
    Tel. +48 727 530 530
    Tel. +48 723 540 540
    training@pmexperts.com

    Consulting:
    Tel. +48 727 530 530
    consulting@pmexperts.com

    PM Outsourcing:
    Tel. +48 727 530 530
    pmoutsourcing@pmexperts.com

    Administration:
    Tel. +48 721 540 540
    office@pmexperts.com

    PMI, PMP, PgMP, PfMP, CAPM, PMBOK, PMI-SP, PMI-RMP, PMI-ACP, PMI-PBA, PM Network, PMI Today, Pulse of the Profession, the PMI logo, the PMI Registered Education Provider logo and the PMI Consultant Registry logo are registered marks of the Project Management Institute, Inc. ©2018 PeopleCert and ‘PeopleCert All talents, certified.’ are registered trademarks of PeopleCert International Limited. All rights reserved. PRINCE2® is a registered trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved. The Swirl Logo™ is a registered trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.